профорієнтація

Всеукраїнський проєкт з профорієнтації та побудови кар'єри “Обери професію своєї мрії”

/Files/images/nyuu/9-б_Профорієнтація.jpg

/Files/images/nyuu/9-б_Профорієнтація_1.jpg

Профорієнтація підлітків: навіщо потрібна

Необхідність у профорієнтації для підлітка представляється значною і необхідною з кількох причин:

  • дозволяє підлітку визначитися з майбутньою професією, тим самим виділити мета, до досягнення якої він буде прагнути;
  • виявляє сильні і слабкі сторони школяра, що дозволяє зробити правильний вибір професії у відповідності з виявленими можливостями і особливостями характеру;
  • підвищує у підлітків бажання вчитися і надходити в навчальні заклади, навчальні обраної професії.

Підлітки схильні до частої зміни інтересів, тому програма профорієнтації повинна будуватися на динамічному показнику, тобто проводиться кілька разів, наприклад, раз на рік протягом трьох років.

Фактори, що впливають на вибір професії

Таких чинників досить багато, але прийнято виокремлювати кілька груп.

Соціально–економічні

  • весь спектр професій;
  • перспективний розвиток тієї чи іншої професії;
  • соціальна необхідність у певній професії;
  • престиж професії, статусу, який вона надає;
  • матеріальна забезпеченість спеціаліста в обраній галузі.

Соціальні

Вони відображають соціальну роль школяра в колективі ровесників, статус і матеріальну забезпеченість сім'ї. У цю ж категорію включений мотиваційний аспект.

На вибір професії можуть вплинути різні мотиви:

  • матеріальні, що виражаються прагненням до високооплачуваної роботи і пільг;
  • соціальні, коли підліток бажає займати гідне місце в суспільстві;
  • моральні, пов'язані з бажанням приносити користь людству, при цьому мати велике коло спілкування;
  • мотиви престижності, коли є бажання будувати кар'єру, вибираючи професію, значущу в колі близьких і друзів;
  • професійні і пізнавальні, метою яких є глибоке освоєння професії;
  • утилітарні, які дозволяють працювати і користуватися всіма благами цивілізації, в безпосередній близькості до будинку, в чистому офісі і т. д.;
  • творчі, дають волю фантазії і креативності;
  • естетичні, враховують прагнення до гармонії і краси в професії.

Психологічні

Вони включають рівень розвитку інтелекту і самооцінки, коло інтересів і схильностей, особливості протікання психічних процесів (мислення, пам'яті, уваги, мови) і загальні здібності підлітка.

Для визначення мотивів цієї групи кращою формою проведення профорієнтаційного заняття буде тренінг, де підлітки зможуть розкритися повною мірою проявивши свої навички та вміння.

Психофізіологічні особливості

  • особливості темпераменту;
  • специфіка нервової системи;
  • загальний стан здоров'я школяра.

Так, наприклад, у хірургії людям зі слабкою нервовою системою робити нічого, але вони можуть підійти до професії окуліста, де ймовірність екстреної ситуації практично нульова. Слабкість нервової системи, звичайно, не може бути абсолютним протипоказанням до вибору професії, але це варто враховувати обов'язково.

Що стосується загального стану організму, то людям з обмеженими можливостями здоров'я варто серйозно підійти до вибору професії, роблячи поправку на свої особливості.

Вищеперелічені фактори необхідно враховувати в комплексі, інакше помилки у виборі професії неминучі.

Методики

Профорієнтація підлітків – це, як правило, програма, розроблена на тривалий час і включає кілька методик. Найбільш поширеними з них є наступні.

ДДО. Автор Е. А. Клімов

Диференційно-діагностичний опитувальник. Методика складається з 20 пар професій, з яких підліток обирає по одній в кожній парі.

За результатами проведеного тестування бали співвідносять з п'ятьма типами професій:

  • «людина-природа» - професії, пов'язані з рослину - і скотарством, лісовим господарством;
  • «людина-техніка» - технічні спеціальності;
  • «людина-людина» -професії, побудовані на спілкуванні та обслуговуванні людей;
  • «людина-знак» - спеціальності, в яких передбачається робота з цифрами і розрахунками;
  • «людина-художній образ» - професії, в основі яких лежить творчість.

«Карта інтересів». А. Голомшток

Метою методики є визначення структури інтересів підлітка.

Методика включає 50 питань і дозволяє співвіднести результати за наступними категоріями знань:

  • фізика і математика;
  • хімія і біологія;
  • радіотехніка та електроніка;
  • механіка та конструювання;
  • географія і геологія;
  • література і мистецтво;
  • історія і політика;
  • педагогіка і медицина;
  • підприємництво і домоведення;
  • спорт і військову справу.

«Якоря кар'єри». Автор - Е. Шейн

Методика включає 41 затвердження і сприяє виявленню таких кар'єрних орієнтацій:

  • професійна компетентність – бажання стати професіоналом у конкретній професії;
  • менеджмент – прагнення керувати людьми;
  • автономія – прагнення до незалежності в роботі;
  • стабільність – бажання працювати в одній сфері тривалий час;
  • служіння – мати можливість втілювати в професії свої ідеї та цінності;
  • дзвінок – знаходити унікальні рішення складних завдань;
  • інтеграція стилів життя – вибудувати гармонійні відносини між особистим життям і кар'єрою;
  • підприємництво – створювати нові послуги та товари.

Об'єктивну картину професійної орієнтації підлітка можна побудувати, якщо використовувати дві і більш тестові методики в поєднанні з практичними заняттями та на підставі індивідуальної бесіди з кожним підлітком.

Поради психолога

  1. Батьки повинні дати дитині право вибору. Підліток повинен відчувати незалежність і самостійність в справах, думках та вчинках. Його дії повинні виходити з внутрішніх переконань і критеріїв, а не на думку мами, тата, бабусі і т. д..
  2. Дитині варто прищеплювати ідеали, до яких він буде прагнути, спокійно і позитивно ставитися до майбутнього. Для цього важливо вміти слухати і чути свою дитину.
  3. Необхідно створення таких умов, в яких дитина зможе розкрити свої здібності і виявити обмеження. Особливо ця тема стосується інвалідів. Коло їх умінь і навичок досить вузький, тому до вибору професії необхідно підходити особливо ретельно, враховуючи всі можливі плюси і мінуси тієї чи іншої діяльності.

4. Якщо підліток пробує себе у багатьох сферах: різноманітні гуртки, спортивні секції, відвідування художніх, танцювальних шкіл, це дуже добре, але варто простежити, щоб кожен вид діяльності пройшов повний цикл. Тільки в цьому випадку він зможе побачити всі переваги та недоліки кожної пробуемой професії.

  1. Необхідно дати підлітку можливість відвідувати різні заняття та курси. Нехай щось йому не буде подобатись, щось і зовсім ніколи не знадобиться, але отримані знання сформують той фундамент знань, на якій будуть побудовані такі важливі у сучасному світі якості, як гнучкість, креативність, комунікабельність і, звичайно, високі інтелектуальні здібності.

Профорієнтація підлітків являє собою трудомісткий і тривалий за часом процес. Але грамотний підхід, терпіння з боку педагогів і батьків дозволять дітям робити правильний вибір і не робити прикрих помилок, які важко виправити, а часом і зовсім неможливо.

Професійна діяльність займає більшу частину життя людини, значить і підхід до неї повинен бути серйозний і виважений.

Кiлькiсть переглядiв: 149